De opkomst van de cafe racers

old-bike-barn-cafe-racer-motorcycle-parts-old-bike-barn-2012-january-53435-900x631

De Café racer ontstond ergens in de jaren 60 en 70. Rock & Roll, leren jasjes en lang haar waren mateloos populair en hier hoorden snelle motoren bij. Eerst waren het de Britste motoren die werden gemodificeerd later wonnen de Japanse in korte tijd flink aan populariteit. Hiermee verdwenen de ronde vormen en werd het straatbeeld gevuld door de ruigere hoekige vormen van de Japanners. Smalle brandstoftanks vervingen de vaak ongelakte aluminium exemplaren. Het uiterlijk van de Grand Prix racefiets was definitief veranderd.

De straten werden in korte tijd overspoelt door de driecilinder Kawasaki’s en de viercilinder Honda’s, de motoren die later de basis zouden vormen voor menig café racer. Omdat het in die tijd niet voor iedereen was weggelegd om een nieuwe machine aan te schaffen modificeerde veel jongens hun oude, vaak wat zwaardere motoren door ze te strippen van al wat onnodig was en er simpelweg een racefilter op te zetten. Een cultuur was nu echt geboren.

cafe-racer

Dat het rijden op een racer inmiddels een levensstijl was geworden moge duidelijk zijn maar waar komt de term “café racer” vandaan?

Zoals de term al doet vermoeden onstond deze inderdaad doordat men van café naar café raceten. In de jaren die volgden werden deze “races” wat spannender gemaakt. Zo werd er in de jaren 60 regelmatig vanuit het Ace café geraced. De jukebox had inmiddels zijn intrede gedaan in de cafe’s van Engeland en het was een sport geworden om een single te starten op de jukebox, razendsnel op je racer te stappen en nog voor het plaatje af was een van tevoren afgesproken parcour van 3,5 mijl te hebben afgelegd.

421575_3548922200683_1201436982_33601991_1687196074_n

 De jaren die volgden.

Gedurende de jaren 70 bleef men standaard fabrieksmachines modificeren door ze simpelweg uit te rusten met een “clubman bar” (een aangepast stuur) en een “fairring” (een soort schild) op de voorlamp. De spatborden werden hardhandig afgezaagd en de rest van de motor werd gestript van alles wat overbodig was en bijdroeg aan het gewicht.

Ook de Europese fabrikanten merkten de toename in café racers op en zo begonnen o.a. BMW, Bultaco, BSA, Velocette en Derbi met het aanbieden van race varianten van hun standaard modellen. De BSA Goldstar en de Velocette Truxton zijn hier de mooiste voorbeelden van. Beide een 500cc éénpitter maar een top van boven de 100mp/h. Na jaren alleen op het circuit aanwezig te zijn geweest was de café racer nu dus ook een vertrouwde bandiet in het dagelijkse straatbeeld. Gedurende de jaren ’80 en ’90 nam de populariteit van de café racers af. De klassiekers maakten plaats voor moderne Japanse machines maar gelukkig zijn ze terug.

Na jaren van afwezigheid is de café racer terug! Sinds enkele jaren schieten de motorbouwers als paddenstoelen uit de grond en zie je de racers steeds vaker terug in het dagelijkse straatbeeld. Wat Colourful Rebel betreft een hele goede ontwikkeling!

cafe-racer-vardenchi1
fff5aaf920b0fc7073afd47b9799270ehonda-cafe-racers-cb450-cafe-racer-return-of-the-cafe-racers-35423

Honda_CB750_CafeRacer

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s